Nezdrave maščobe: mit ali resnica?

Nezdrave maščobe: mit ali resnica?

Nezdrave maščobe – koliko časa že poslušamo to zgodbo? Pristaši prehrane LCHF oz. keto diete že vemo, da z maščobami kot makrohranilom ni nič narobe. So dobre in slabe (preverite e-knjigo Resnica o maščobah), a to, da so maščobe

Ancel Keys: nezdrave maščobe ubijajo

Če ste prebrali knjigo Bemumast, zgodbo dr. Ancela Keysa že poznate.

Dr. Keys velja za avtorja hipoteze »diet-heart« (prehrana-srce), ki pravi, da uživanje maščob vodi do povišanega holesterola, ta do ateroskleroze in rezultat so srčno-žilne bolezni ter povišana umrljivost.

Logika, ki smo jo že dodobra ponotranjili gre tako:

jemo maščobe ⏩ naraste holesterol ⏩ ta zamaši žile ⏩ srčno-žilni dogodek / prerana smrt

Ta hipoteza zveni zelo zdravorazumsko in kot taka se je – kljub neobstoječim dokazom z visoko mero zanesljivosti – obdržala vse do danes. Ne samo, da je tako mišljenje učinkovito zmanjšalo domet kulture uživanja maščob, povzročila je predvsem, da danes za veliko večino ljudi glavni vir energije predstavljajo ogljikovi hidrati (ki pa zares imajo vlogo pri visokem holesterolu). Vzporedno se je razvil mit, da so najbolj zdrave večkrat nenasičene maščobe, predvsem iz olj iz raznih semen in oreščkov. Ena od njihovih prednosti naj bi bilo dejstvo, da zato, ker so rastlinskega izvora, ne vsebujejo tudi holesterola. Za najbolj nezdrave maščobe so obveljale nasičene maščobe. Tretji mit je že skoraj smešen: da so maščobe iz živalskih virov v glavnem nasičene maščobe, kar seveda ni res. Živila z največjim deležem nasičenih maščobnih kislin sta kokosovo in palmovo olje. Daleč za njima so maščobe iz govedine, ovc, svinjine …

Dokazi, da nezdrave maščobe pač niso nezdrave

Znanstvenika DuBroff in de Longeril, prvi iz Amerike in drugi iz Francije, sta objavila znanstveno mnenje, v katerem sta analizirala in primerjala več desetletij kliničnih randomiziranih raziskav in kot dodatek še 17 meta-analiz. Ugotavljala sta, ali različne prehranske strategije vplivajo na raven holesterola in ali s tem vplivajo na možnost srčno-žilnih bolezni ali celo prerane smrti.

Pri prvi nalogi sta izločila vse raziskave, ki niso trajale vsaj eno leto. Ostalo jih je 28, a tudi pri teh niso bile vse zastavljene popolno (slaba randomizacija, premajhen vzorec, prehitro prekinjena, testiranje več različnih intervencij). Od teh 28  jih 22 ni pokazalo nikakršne koristi izogibanja maščobam. 11 študij je pokazalo zmanjšanje ravni holesterola, a nobena zaradi tega ni znižala umrljivosti. No, pri dveh se je nekoliko izboljšala prognoza glede srčno-žilnih bolezni. A po drugi strani se je pri dveh izkazalo, da z znižanjem holesterola tvegamo srčno-žilne bolezni in povišano umrljivost.

Pregled 17 primerjalnih analiz o povezavi med uživanjem maščob ter srčno-žilnimi boleznimi in umrljivostjo je podobno porazen. Dve primerjalni analizi sta dobili ugodne zaključke glede umrljivosti. Od 8 raziskav, kjer so nasičene maščobe zamenjali z večkrat nenasičenimi, se je pri dveh pokazalo, da to poslabša srčno-žilno zdravje (DuBroff in de Longeril, 2019).

DUBROFF, R. in DE LONGERIL, M., 2019. Fat or fiction: the diet-heart hypothesis. BMJ Evidence-Based Medicine, letn., št., str. bmjebm-2019-111180. DOI: 10.1136/bmjebm-2019-111180

Prijava na e-novice

Nočete zamuditi nobene LCHF-novosti? Želite biti obveščeni o naših LCHF-dogodkih in ekskluzivnih akcijskih ponudbah? Trikrat ali štirikrat mesečno vam bomo poslali e-novice z vsebinami, ki vam bodo pomagale pri življenjskem slogu po načelih LCHF!