Zniževanje holesterola s prehrano

Zniževanje holesterola s prehrano

Čeprav se na trenutke zdi čisto brezupno, se na področju prehranskih smernic premika. K temu prispevajo vedno nova spoznanja o prehrani in kako ta vpliva na različne dejavnike zdravja: zniževanje krvnega sladkorja, zniževanje holesterola, zniževanje trigliceridov. Največ težav predstavlja razkol med priporočenim obnašanjem in dejanskimi epidemijami debelosti, sladkorne bolezni, srčno-žilnih bolezni in drugih kroničnih nenalezljivih bolezni.

Iskanje krivca za presnovne težave

V meta-analizi, objavljeni pred časom v reviji Nutrition Reviews, so znanstveniki pregledali obstoječe podatke. Hoteli so preveriti, ali »teze« o vlogah nasičenih in večkrat nenasičenih maščobnih kislin in ogljikovih hidratov pri zdravju ljudi držijo na resničnih ljudeh. Predvsem jih je to zanimalo, ker raziskave v zadnjih letih kažejo, da ketogen tip diet lahko izboljša celo vrsto presnovnih kazalcev.

Hkrati pa iz prepričanja, da so maščobe škodljive, še vedno ostaja strah, da si bomo z nadomeščanjem ogljikovih hidratov z maščobami nakopali holesterol, trigliceride in posledično povečali tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni. V resnici je – denimo – uživanje nasičenih maščob povezano s spremembo holesterola LDL tako, da ga sestavljajo veliki, puhasti delci, in ne majhni, lepljivi delci, ki so škodljiva različica holesterola LDL. K nastanku teh malih, nevarnih delcev holesterola LDL prispeva … uživanje ogljikovih hidratov.

Zniževanje holesterola: katera prehrana pomaga v praksi?

V analizo so vključili osem randomiziranih študij s skupno 1633 posamezniki.  Žal so to podatki, ki so bili pogosto pridobljeni od posameznikov, ki so živeli doma in niso bili pod strogim kliničnim nadzorom dietetikov, in tudi točna definicija tega, kaj je »prehrana z zelo nizkim vnosom ogljikovih hidratov«, je vedno nekoliko izmuzljiva. Kljub vsemu so bili izsledki teh podatkov dokaj jasni: za zniževanje holesterola je primernejša ketogena dieta in ne to, kar nam govorijo že desetletja: da moramo namreč uživati nizkomaščobno hrano.

Zmanjšanje uživanja ogljikovih hidratov ugodno vpliva na ravni krvnih lipidov tako, da poviša holesterol HDL, zniža trigliceride in ima zanemarljiv vpliv na količino holesterola LDL. Še posebno je tozadevno učinkovita stroga oblika ketogene diete, čeprav vsakršna oblika zmanjševanja vnosa ogljikovih hidratov in povečevanja vnosa maščob pomeni boljši vpliv na krvne lipide kot katerakoli nizkomaščobna prehrana (Gjuladin-Hellon in sod., 2018).

Zniževanje holesterola torej enostavno ne more vključevati visokega vnosa ogljikovih hidratov – prej nasprotno: bolj kot znižamo vnos ogljikovih hidratov, bolje nam bo šlo od rok zniževanje holesterola.

Zniževanje holesterola s prehrano

GJULADIN-HELLON, T., DAVIES, I.G., PENSON, P. in AMIRI BAGHBADORANI, R., 2018. Effects of carbohydrate-restricted diets on low-density lipoprotein cholesterol levels in overweight and obese adults: a systematic review and meta-analysis. Nutr Rev, letn. 77, št. 3, str. 161-180. DOI: 10.1093/nutrit/nuy049

Prijava na e-novice

Nočete zamuditi nobene LCHF-novosti? Želite biti obveščeni o naših LCHF-dogodkih in ekskluzivnih akcijskih ponudbah? Trikrat ali štirikrat mesečno vam bomo poslali e-novice z vsebinami, ki vam bodo pomagale pri življenjskem slogu po načelih LCHF!