Keto dieta del uradnih prehranskih smernic?

Keto dieta del uradnih prehranskih smernic?

Ketogena dieta z zelo nizkim energijskim vnosom se v zadnjih letih kaže kot učinkovita možnost za obvladovanje epidemije debelosti. Pa je res?

Kaj sploh je nizkoenergijska ketogena dieta, skoraj ni treba ponavljati, ampak da bo jasno: gre za prehrano, pri kateri dnevno zaužijemo manj kot 50 g ogljikovih hidratov (raje še manj), približno 1 do 1,5 grama beljakovin na kilogram puste telesne mase in od 15 do 30 gramov maščobe, kar znese med 2 in 3,3 MJ (500 in 800 kalorij) energijskega vnosa.

Priporočila morajo seveda temeljiti na znanstveno dokazanih trditvah, zato se je skupina znanstvenikov iz Italije, Grčije, Turčije in Libanona spravila k delu.

Pregled znanstvene literature

Najprej so preiskali znane baze znanstvene literature, v katerih so iskali vse objave, povezane s ketogeno dieto in hujšanjem. Od 645 najdenih člankov je pravila za vključitev v pregled literature izpolnjevalo 15 študij. Te so proučili in izsledke teh raziskav na novo vključili v meta-analizo – to pomeni, da so številčne rezultate iz različnih študij združili in iz njih dobili integrirane rezultate.

Glavne ugotovitve

Iz meta-analize so izluščili štiri glavne ugotovitve:

  • ketogena dieta z nizkim energijskim vnosom povzroči kratkoročno, vmesno in dolgoročno znatno zmanjšanje telesne mase, sprememba telesne sestave in izboljšanje krvne slike (glukoza, lipidi);
  • tudi v primerjavi z drugimi shujševalnimi metodami je boljša pri zmanjševanju telesne mase, maščevja, obsega pasu, skupnega holesterola in uravnavanju trigliceridov v krvi ter izboljšanju občutljivosti na inzulin;
  • učinki ketogene diete so podobni ostalim dietam, kar se tiče glikemije, glikiranega hemoglobina HbA1c in holesterola;
  • ketogeno dieto bi lahko zdravniki in dietetiki priporočali kot varen način prehranjevanja za hujšanje z blagimi stranskimi učinki, ki spontano izzvenijo (Muscogiuri idr., 2021).

Stranski učinki

Meta-analiza Muscogiurija in sodelavcev vsebuje tudi najbrž najbolj natančen popis možnih stranskih učinkov ketogene diete. Med dokaj pogostimi navajajo: motnje zaradi dehidracije, prehodna hipoglikemija, halitoza, prebavne motnje, prehodna hiperurikemija in spremembe v krvnih lipidih. Manj pogoste pa so: hipoproteinemija, hipokalcemija, ledvični kamni, žolčni kamni in izguba las.

Najboljši način za preprečevanje stranskih učinkov je reden nadzor, po možnosti naj ta nadzor opravlja vaš zdravnik ali dietetik, ki ima znanje za interpretacijo dobljenih podatkov. Avtorji raziskave predlagajo v tabeli navedene preiskave v posameznih točkah hujšanja s ketogeno dieto.

Priporočene klinične preiskave pred, med in ob zaključku ketogene diete (Muscogiuri idr., 2021).
Priporočene klinične preiskave pred, med in ob zaključku ketogene diete (Muscogiuri idr., 2021).

Zaključek

Ketogeno dieto bi lahko javnozdravstvene organizacije priporočile kot učinkovito prehransko terapijo za posameznike z debelostjo, pri čemer je treba upoštevati morebitne kontraindikacije, spremljati stranske učinke in pristopiti k hujšanju z zavestjo, da mora biti vsaka sprememba prehranjevanja prilagojena posamezniku.

Keto dieta del uradnih prehranskih smernic?

Muscogiuri, G., El Ghoch, M., Colao, A., Hassapidou, M., Yumuk, V. in Busetto, L. (2021). European Guidelines for Obesity Management in Adults with a Very Low-Calorie Ketogenic Diet: A Systematic Review and Meta-Analysis. Obesity Facts. DOI: 10.1159/000515381

Prijava na e-novice

Nočete zamuditi nobene LCHF-novosti? Želite biti obveščeni o naših LCHF-dogodkih in ekskluzivnih akcijskih ponudbah? Trikrat ali štirikrat mesečno vam bomo poslali e-novice z vsebinami, ki vam bodo pomagale pri življenjskem slogu po načelih LCHF!