Kapsaicin, naravni fat burner iz čilija

Kapsaicin: naravni fat burner v čiliju

Če še nikoli niste slišali za kapsaicin, ste ga pa zagotovo že kdaj doživeli. Kapsaicin je namreč snov, zaradi katere pekoči čiliji pečejo. Njegova skrivnost je, da je najučinkovitejši naravni fat burner. No, eden od najučinkovitejših – žal pa je tudi iritant. Kapsaicin povzroča pekoče občutke že na koži, predvsem pa na sluznici.

Skrivnost v čilijih

Večina tega alkaloida v paprikah sorte capsicum je v prečnicah in placentnem tkivu, na katerih je večina semen. Pekoči učinek deluje prek skupine receptorjev, a večinoma le pri sesalcih, insektih in nekaterih glivah. Ptice ne občutijo pekočega učinka kapsaicina. Pred nekaj leti so odkrili, da je bolečinska matrika kapsaicina zelo podobna kot pri strupu nekaterih vrst tarantel.

Skovili: od sladkih do zelo pikantnih čilijev

Za razliko od tarantelinega strupa pa kapsaicin ni strupen, čeprav lahko ima stranske učinke. Ljudje smo različno občutljivi na pekoče občutke, ki jih povzroča kapsaicin. Nekateri bodo hude bolečine občutili že pri čilijih z nizko stopnjo skovilov (merska enota za moč pikantnosti), drugi lahko brez večjih pretresov zaužijejo zelo pekoče čilije. Čisti kapsaicin ima 16 milijonov skovilov, (trenutno) uradno najpikantnejši čili, carolina reaper pa 1,6 milijona. Moč je določena z metodo redčenja kapsaicina v sirupu: pikantnost caroline reaper, denimo, bi nehali zaznavati v razmerju 1: 1.600.000.

Kapsaicin: naravni fat burner

Kapsaicin ima kar nekaj izjemno zanimivih učinkov:

  • spodbuja oksidacijo maščobnih kislin;
  • zavira sintezo maščob;
  • aktivira rjavo maščevje (raziskave kažejo, da lahko s kapsaicinom celo povečamo obseg rjavega maščevja);
  • zavre apetit in poveča občutek sitosti z vplivom na hipotalamus;
  • zmanjšuje velikost in vnetost maščobnih celic;
  • ugodno vpliva na mikrobiom v prebavnem traktu in črevesju.
Najbolj pekoči čili na svetu
Najbolj pekoči čili na svetu

Uporaba pri hujšanju

Med vsemi fat burnerji ima kapsaicin resnično veliko podpore v literaturi: kaže, da kapsaicin lahko učinkovito pomaga pri hujšanju. V neki raziskavi so tako ugotovili, da 2 mg kapsaicina, zaužitega pred obrokom, pomaga, da zaužijemo manjšo energijsko vrednost obroka, in sicer za približno 314 kJ (75 kcal). Hkrati pa kapsaicin pomaga povečati porabo energije – za 210 kJ (50 kcal).

Kapsaicin je zelo uporaben za protibolečinske kreme. V kremah je koncentracija precej nizka, ker kapsaicin precej draži kožo. Ali kapsaicin pomaga kot snov v mazilih za hujšanje, ni dokazano.

Doziranje kapsaicina

Čistega kapsaicina skoraj zagotovo ne boste dobili v roke in to je smiselno – s kapsaicinom je treba ravnati v laboratorijski opremi. Že mlete različice najmočnejših čilijev lahko povzročijo težave, če jih vdihnemo. Večina prehranskih dopolnil vsebuje mlete čilije različnih jakosti: s tem si prihranite pekoč občutek v ustih, vendar ni nujno, da vas ne bo peklo v prebavnem traktu od želodca naprej. Če imamo natančen podatek o vsebnosti kapsaicinoidov (kapsaicina in podobnih snovi), je doziranje približno 2 mg pred obrokom trikrat na dan. 2 mg kapsaicina je približno 32.000 skovilov, kar je malo manj pikantno kot kajenski poper. Za primerjavo: originalna omaka tabasko ima manj kot 4000 skovilov. Nekateri posamezniki lahko zaužijejo več, obstajajo študije na ljudeh tudi z do 135 mg dnevno. Na učinek kapsaicina se prilagodimo, saj pride do desentizacije.

Stranski učinki

Če ste zagrizli v kaj preveč pikantnega, za lajšanje težav uporabite ali alkohol ali kaj mastnega. Kapsaicin je hidrofoben in polivanje z vodo ne bo imelo nobenega učinka. Predoziranje razen pekočega občutka lahko povzroči prebavne motnje in drisko, v ekstremnih primerih krčenje žil, predvsem v glavi, in infarkt. Ocenjena smrtna doza je 100 mg kapsaicina na kilogram telesne mase: vsekakor je to veliko več kapsaicina, kot ga prenesejo najbolj zagrizeni ljubitelji pekočih občutkov. Vsekakor pri kapsaicinu obstaja meja, kjer ne velja »več je bolje«. Poleg tega obstajajo tudi o posamezniki z alergijo na kapsaicin, kar je še posebno nevarno.

Pomembno je uživanje raznolike in uravnotežene prehrane ter zdrav način življenja. Koristni učinki sestavin v posameznih prehranskih dopolnilih se lahko izrazijo le, če je njihovo uživanje del zdravega življenjskega sloga.

Prijava na e-novice

Nočete zamuditi nobene LCHF-novosti? Želite biti obveščeni o naših LCHF-dogodkih in ekskluzivnih akcijskih ponudbah? Trikrat ali štirikrat mesečno vam bomo poslali e-novice z vsebinami, ki vam bodo pomagale pri življenjskem slogu po načelih LCHF!