Kako uporabiti moč navad

Navade: kako jih s pridom uporabiti

Novo leto simbolično povezujemo z novimi začetki. Zdi se, da naše motivacije nič ne more potolči: prvi meseci leta so običajno manj bučni, zaviti smo v plašče in šale in v tem, dokaj intimnem obdobju je ugoden čas za spremembe. Ena od zagotovo najbolj pogostih sprememb, ki jih sploh ženske uvedemo takoj po novem letu, je sprememba prehranjevalnih navad. Cilji so različni: lahko samo izboljšanje zdravja, bolj ekološka drža ali celo sprememba telesne sestave ali kot temu rečemo s kratico TPZP (telo, pripravljeno za plažo). Popolnoma pripravljene, opremljene z novo športno opremo in spremenjenimi nakupovalnimi lističi zagrizemo v svoj novi projekt.

Ker smo konec starega leta najverjetneje počivale, je glava čista, osredotočenost na vrhuncu in tudi telo je pripravljeno sodelovati. Točno vemo, kaj smo se odločile in prvih nekaj dni gre vse kot po maslu (maslo je, mimogrede, zelo okusna reč, ki ljudem, ki se odločijo za prehrano LCHF, odlično pomaga, da uspešno drsijo v manjšo konfekcijsko številko).

Potem pa pride stres, nove delovne naloge, zapletejo se medsebojni odnosi, zunaj je grdo vreme in moč, da bi se držale tega, kar smo si zadale, nenadoma in potuhnjeno izgine. Namesto tega se vrnejo stare navade, kot so: čokolada za nagrado, ko nam je nekaj uspelo,  čokolada za tolažbo, ko nam nekaj ni uspelo, čokolada, ker je tak dan, preobilna večerja, ker je bil šef nemogoč. In to vse se zgodi nenačrtno, kot da bi se o tem ne odločale same, pač pa nas bi imelo nekaj močnejšega v pesti in nas vodilo kot vedno lačno in vedno leno lutko.

In tako tudi zares je. Ne rečemo kar tako, da je navada železna srajca. Mimogrede, beseda navada je v dolgem razvoju prišla iz besede vpreči. Nič kaj simpatična podoba! A brez navad bi bilo življenje strahovito naporno in vprašanje je, kako dolgo bi sploh živeli. Možgani so narejeni tako, da čimveč rutinskih opravil poenostavijo v vzorce, ki jih potem opravljamo brez posebnega premisleka – s tem prihranimo ogromno energije, ki je za možgane izjemno pomembna.

Navade so ključne za vse, kar počnemo: si predstavljate voziti avto tako, kot ste ga vozile prvič? Za vsak premik noge bi morale opraviti premislek: zdaj pritisnem sklopko, dam v prvo prestavo, nežno stopim po plinu in počasi spuščam sklopko … in tako naprej od Maribora do Portoroža? Možgane bi imele pred Celjem razžvrkljane kot pošteno umešana jajca. V resnici se  na srečo ljudje zanašamo na navade in avtomatizme, ki nam pomagajo mnoge stvari opraviti brez posebnega odločanja, svoje mentalne kapacitete pa istočasno lahko uporabimo za kaj drugega. Med vožnjo recimo nanašamo ličila in govorimo po telefonu ali celo objavljamo statuse na facebooku.

E, vidite, isto se zgodi pri novoletnih zaobljubah. Ker mislimo, da nam ni treba paziti, kaj počnemo (za volanom), začnemo delati nevarne neumnosti. Ker se vam pogosto zgodi, da po telefonu med vožnjo sežete brez premisleka, je dobro, da se odločite, da tega ne boste več počele. Da bi se vam sploh ne bilo treba odločati, da NE BOSTE vzele telefona v roke vsakič, ko ta zapiska, je najbolje telefon, denimo, pustiti v prtljažniku. S tem dosežete dvoje: svojih mentalnih sposobnosti ne boste mučile z odločitvami »ne-smem-telefonirat-med-vožnjo-ne-smem« in varnejšo vožnjo.

Možgani stalnega odločanja res ne marajo: učinkovitejši so, ko izbire nimamo preveč. Zgodbo s telefonom v prtljažniku lahko uporabite tudi pri uresničevanju novoletnih zaobljub, stare navade pa nadomestite z novimi.

Svoje spremenjene prehranjevalne navade vsaj na začetku poti oblikujte v odločitve. Naj se ne zgodi situacija, ko ne bi točno vedele, kaj od »zelenjave in mesa« bi jedle za kosilo. Odločanje o tem, kaj bi, vas bo zelo kmalu privedlo do tega, da boste izbrale burek. Lahko si recimo vnaprej naredite točen jedilnik za vsak dan in ga ponavljate nekaj tednov, dokler ne začutite, da ste korak stran od starih navad.

Podobno se vnaprej odločite, da pri prigrizkih v pisarni ne sodelujete. Ne »samo en košček«, pač ne. Ali pa si določite dan, ko je »samo en košček« dovoljen. Je danes ponedeljek? Lahko en prigrizek, če je torek, žal ne.

Če pijete alkohol, si ga načrtujte podobno kot prizgrizke. Enkrat na teden, en kozarec.

Eden od pomembnih dejavnikov vsake osebne spremembe je to, da sprememba ni preveč naporna. Ja, če nehate kaditi, bo nekaj tednov najbrž težko, pri spremembi prehrane pa si v spisek vnaprej določenih odločitev dodajte tudi jedi, ki vam veliko pomenijo. Ampak namesto nedoločenega »pica«, si na seznam vpišite: »v petek po treningu ena osmina pice in zraven skleda solate«.

Pri oblikovanju novih navad si torej pomagamo tako, da zmanjšamo število odločitev, ki so potrebne zato, da počnemo stvari, kot si jih želimo početi. Pri tem nam je naš psihični ustroj v pomoč, če ga le uspemo vpreči v navado, železno srajco.

Prijava na e-novice

Nočete zamuditi nobene LCHF-novosti? Želite biti obveščeni o naših LCHF-dogodkih in ekskluzivnih akcijskih ponudbah? Trikrat ali štirikrat mesečno vam bomo poslali e-novice z vsebinami, ki vam bodo pomagale pri življenjskem slogu po načelih LCHF!