Učinek jojo

Učinek jojo: posledice kroničnega dietiranja

Sezona kopalk je pred vrati in najbrž ni malo takih, ki zdaj zbijate kilograme, ki jih je prinesla zima. Če to počnete vsako leto znova, vam polagamo na srce, da to navado temeljito premislite, saj se vedno znova izkazuje, da je izjemno škodljiva in da vam na dolgi rok vašo željo po vitkosti odmika samo dlje in dlje od dosegljivega. Da to drži za miške, je pokazala raziskava avstralskih znanstvenikov, ki pa menijo, da je malo verjetnosti, da to ne bi držalo tudi za ljudi.

Kako je potekala raziskava?

Dve skupini mišk so dali na dve različni dieti: kontrolna skupina je dobivala navadno hrano, proučevana pa hrano s presežkom energije (visokokalorična prehrana). Po 10 tednih so iz druge skupine oblikovali še tretjo. Tej so na dva tedna intervala dajali bodisi energijsko prebogato hrano ali dietno hrano oziroma hrano z podoptimalnim energijskim vnosom.

Rezultati

Pogosto izmenjevanje presežne in dietne prehrane je:

  • v vsakem naslednjem shujševalnem ciklu zmanjšala učinkovitost diete;
  • znižala bazalno energijsko porabo (to pomeni, da za normalno delovanje potrebujemo čedalje manj energije, torej moramo za vzdrževanje telesne mase jesti še manj kot prej);
  • povečala željo po redilni hrani;
  • povečala motnje tolerance za glukozo (Simonds in sod.).

Povedano preprosto …

Študija je pokazala, da neprestano izmenjavanje prenažiranja in dietiranja pomeni, da se nam bo sčasoma povečeval apetit, hkrati pa znižala poraba energije. Hujšanje bo z vsakim novim krogom težje. Vse to je slabo, a najhujši učinek, ki so ga z raziskavo pokazali, je, da se s kroničnim hujšanjem poslabša toleranca za glukozo. To je ena od motenj, značilnih za prediabetes in lahko sklene že tako neizbežen začarani krog neuspeha pri hujšanju.

Kaj storiti?

V okolju, kjer je hrane vedno na pretek, večina tiste, ki najbolj igra na naše želje, pa je cenena in že pripravljena za uživanje, je vzdrževanje telesne mase za marsikoga težko. Odvečni kilogrami sicer veljajo za estetski problem, a žal v veliki večini primerov naznačujejo tudi presnovne motnje, ki postanejo samouresničujoča prerokba. Če morate shujšati, morate torej razmisliti o trajni rešitvi: hujšanje pred vsakim poletjem in potem vnovično nabiranje maščevja definitivno ni ustrezna pot.

Učinek jojo

SIMONDS, S.E., PRYOR, J.T. in COWLEY, M.A., Repeated weight cycling in obese mice causes increased appetite and glucose intolerance. Physiology & Behavior, DOI: 10.1016/j.physbeh.2018.05.026

Prijava na e-novice

Nočete zamuditi nobene LCHF-novosti? Želite biti obveščeni o naših LCHF-dogodkih in ekskluzivnih akcijskih ponudbah? Trikrat ali štirikrat mesečno vam bomo poslali e-novice z vsebinami, ki vam bodo pomagale pri življenjskem slogu po načelih LCHF!