LCHF prehranski svetovalec

Prehranski svetovalec – da!

Zdaj je že kar nekaj let, odkar je postalo povsem normalno, da si je človek, ki je zaposlen, ima zapolnjen urnik z družinskimi obveznostmi in podobnim, za podporo pri svojih športno-rekreativnih dejavnostih najel fitnes trenerja. Pri tem je vsak lahko precenil, koga bo najel: ne samo po ceni, ugledu in izkušnjah trenerja, ampak predvsem glede na svoje cilje. Veliko žensk rabi samo nekaj motivacije, da se izvijejo iz kostima in v trenirki naredijo nekaj za svoje zdravje, druge se morda pripravljajo na maraton in zato sodelujejo s kom, ki jim pomaga pri prav tem, specifičnem cilju.

Nekoliko novejši je pojav specializiranih prehranskih svetovalcev, tudi zato, ker so nekatere univerze (recimo Univerza na Primorskem) uvedle specialistične študijske smeri dietetike. Za razliko od, denimo, študija živilske tehnologije je pri študiju dietetike več poudarka na medicinskih temah, tako da lahko posameznik s tako izobrazbo ob določenih pogojih deluje kot klinični dietetik. Lahko se ukvarja s prehranskim svetovanjem posameznikom ali v kakšni organizaciji, kot so vrtci, šole, domovi za ostarele.

Sprememb v načinu prehranjevanja se večina loti sama. S tem ni nič narobe. Če nič drugega, smo v zadnjem desetletju z razvojem interneta dobili dostop do kopice izjemno kakovostnih virov informacij. Žal je isti razvoj pripeljal tudi do tega, da so vse te dobre informacije pogosto pomešane tudi s poenostavitvami, informacijami, ki nimajo nikakršne znanstvene osnove, ampak so namenjene zgolj promociji prodaje bodisi storitev ali izdelkov in so predstavljene na neodgovoren način. Ta zmeda se potem izraža tudi pri samih uporabnikih, ki ne vedo več, kje imajo glavo in kje rep (ne pustite se prepričati, repa čisto zares nimate).

Če se torej znajdemo v situaciji, ko nam je jasno, da moramo nekaj pri svoji prehrani spremeniti, a za samoizobraževanje nimamo dovolj časa, predvsem pa nikakršnega ustreznega predznanja, s katerim bi lahko učinkovito presojali kakovost informacij, ki nam priletijo na zaslon, je dobro premisliti o tem, da za pomoč zaprosimo prehranskega svetovalca.

Kako se lotiti iskanja? Pri nas žal zaenkrat še ne obstaja register dietetikov, je pa možno na podlagi javno dostopnih podatkov ugotoviti nekaj osnovnih informacij o posamezniku, za katerega razmišljamo, da bi ga najeli. Ali ima opravljeno 1. ali 2. stopnjo ustrezne izobrazbe (diplomirani dietetik ali magister dietetike), lahko z dokaj veliko zanesljivostjo izvemo, če preverimo kataloške knjižnične zapise – na primer v Virtualni knjižnici Slovenije (www.cobiss.si). V tej bazi lahko najdemo diplomske zaključne in magistrske zaključne naloge in pri vsaki od teh je tudi navedeno, na kateri fakulteti je bila narejena. Če takega vpisa v Cobissu ne najdemo, oseba nima (še) ustrezne izobrazbe. Po tej metodi zaradi specifične narave študija ne bomo našli zdravnikov, torej oseb, ki so dejansko zaključile študij na Medicinski fakulteti in se morebiti tudi lahko ukvarjajo s prehranskim svetovanjem (čeprav manj verjetno) – register zdravnikov z veljavno licenco in vpogled vanj nudi Zdravniška zbornica Slovenije.

Če se za prehransko svetovanje odločamo zaradi že diagnosticiranih zdravstvenih težav, lahko za pomoč pri iskanju ustreznega strokovnjaka prosimo tudi svojega zdravnika.

Pri odločanju, h komu bomo šli po pomoč pri urejanju prehranjevanja, je gotovo eden od pomembnih dejavnikov uspeh, ki jih ima naš izbrani svetovalec s svojimi strankami. Vprašajte prijatelje in znance – zagotovo kdo ve za uspešne osebne transformacije na področju prehrane, kjer je bila posredi pomoč prehranskega svetovalca.

Ko se enkrat odločimo za prehranskega svetovalca, se dogovorimo za prvi obisk. Nekateri nudijo tudi svetovanje prek različnih internetnih aplikacij, na primer Skypa, kjer se tudi pogovarjamo iz oči v oči, le da prek video konferenčne povezave. To je koristno, če smo izbrali nekoga, ki ni iz našega kraja, ampak z drugega konca Slovenije in je sestanek v živo morda težko uskladiti.

Pred srečanjem s prehranskim svetovalcem se pripravite na vprašanja, ki vam jih bo zastavil. Če prihajate iz preventivnih razlogov, vas bo strokovnjak povprašal po razlogih, zakaj mislite, da potrebujete spremembo. Je to zmanjšanje obsega maščevja? Vas zanima prehranjevanje za boljše počutje ali celo optimizacija prehrane za vaše športno-rekreativne podvige? Ste v dvomih glede napotkov o prehrani, ki ste jih našli nekje na internetu? Zagotovo ga bo zanimalo, kako se prehranjujete zdaj in kaj je pri trenutnem prehranjevanju težava. Preden pridete, si skušajte nekaj dni beležiti dnevnik prehranjevanja: vključite vse, tudi kavo z mlekom, ob kateri ste pojedli piškotek, ki ga je natakarica priložila ob skodelico.

Tudi če še nimate zdravstvene diagnoze, ampak vas muči na primer pretirana debelost, vas strokovnjak lahko vpraša o morebitnih težavah, ki jih bo prepoznal kot deloma že bolezenske. Če imate kakršenkoli izvid, še posebej nedavno opravljeno krvno sliko, ga bo to zagotovo zanimala – prinesite jo s sabo. Poskusite se vnaprej spomniti vseh morebitnih zdravstvenih težav, ki ste jih imeli v preteklosti. To je za načrtovanje prehrane pomembno.

Dobro je tudi, če si pripravite vprašanja. Zagotovo vas bo zanimalo, kaj realistično lahko pričakujete s spremembami, ki jih bosta s strokovnjakom dala v vaš načrt, kako pogosto bo spremljal vaš napredek in ali v vaš načrt sodijo tudi sprotne korekcije začetnega načrta. Treba je namreč vedeti, da bo na začetku vsak strokovnjak upošteval vašo biološko individualnost, da pa se lahko nekje na poti izkaže še kakšna vaša posebnost, ki je napoto v doseganju ciljev. Na primer: lahko se izkaže, da hitrost vašega napredka ovira določen tip živil. Dober prehranski svetovalec vam bo predlagal, da jih vsaj začasno nehate uživati.

Za konec še ta nasvet: ko ste se odločili za strokovnjaka, opravili razgovor z njim in dobili načrt, se ga držite in ne skušajte delati lastnih »popravkov«. Če imate s čim v načrtu težave (recimo, preveč mesa), to povejte in naj vam strokovnjak pove, s čim to zamenjajte. Pomembno je tudi, da ne »sleparite« v smislu, da si privoščite stvari, ki niso predvidene. Če se načrta prehrane ne držite, napredek ne bo dovolj hiter ali pa ga sploh ne bo.