Intervju Gašper Grom Dnevnik

Gašper Grom – intervju #5

Pogovor z Gašperjem Gromom, objavljeno Dnevniku, 22. marec 2017

Kakšna je sploh metoda hujšanja LCHF? Kot vem, gre za prehrano z malo ogljikovimi hidrati, zmernim beljakovinskim vnosom in veliko maščobami.  Kako torej pomaga posameznku shujšati?

Pri prehrani LCHF na minimum zmanjšamo vnos ogljikovih hidratov, beljakovin zaužijemo toliko, da pokrijemo fiziološke potrebe, vse ostalo zapolnimo z maščobami. Eden od bistvenih razlogov, zakaj posamezniki uspešno shujšajo s takim načinom prehranjevanja, je dejstvo, da se jim s tako prehrano spontano uredi apetit oziroma drugače povedano: pri dietah, kjer omejimo vnos energije, je prvi »stranski učinek« povečan apetit, kar hujšanje oteži. Pri prehrani LCHF tega ni.

Kako je torej sestavljen jedilnik po metodi LCHF in kaj kratica LCHF pomeni?

Kratica LCHF je iz angleščine in pomeni »low carbohydrate high fat«, torej malo ogljikovih hidratov in veliko maščob. Načeloma pri taki prehrani večinoma uživamo maščobna živila, kot so avokado, jajca, maslo, losos, mastne kose mesa, olivno olje, lešnike in makadamije, masten sir in podobno ter zelenjavo. Kruha, riža, testenin, krompirja in podobnih stvari ne vključujemo v jedilnik.

Katere so koristi tovrstne metode hujšanja in ali je ta metoda tudi znanstveno dokazana?

Kot sem že omenil je pri hujšanju s takim načinom prehranjevanja najpomembneje to, da nas pri doseganju cilja ne moti povečan apetit. Prednosti take prehrane je veliko, hujšanje je eno od področij, pri katerem obstaja korpus znanstvenih raziskav, ki dokazujejo, da je LCHF izjemno učinkovit način. Poleg tega raziskave kažejo, da je prehrana LCHF učinkovita pri nadzoru sladkorne bolezni (predvsem tipa 2), zmanjševanja trebušne debelosti, uravnavanja krvnih lipidov in nižanja krvnega tlaka. Terapevtstko se taka prehrana že dolgo uporablja pri na zdravila odpornih oblikah epilepsije, veliko zanimivih in obetajočih raziskav pa poteka o povezavi prehrane LCHF z ugodnimi učinki na nevrološke bolezni (Alzheimerjeva, Parkinsonova bolezen), srčno-žilne bolezni, nekatere oblike raka itd.

Katerim posameznikom odsvetujete tovrstno metodo in za koga je najbolj primerna?

Prehrana LCHF ni primerna za ljudi, ki imajo kakršnekoli okvare pri presnovi maščob. Če jo uporabljamo kot shujševalno dieto in smo zdravi, je primerna za vsakogar. Za ljudi, ki že imajo kakšno bolezen, svetujem vsaj redno spremljanje krvne slike in sodelovanje z lečečim zdravnikom.

Kako učinkovito je hujšanje z dieto LCHF in v čem je drugačna od drugih diet, kot je na primer ločevalna dieta?

Večina ljudi, ki se loti prehranjevanja LCHF, ne želi več na »normalno« prehrano. Prehrana LCHF ni samo shujševalna dieta, je način življenja in ima logiko v presnovnih spremembah, ki jih sproži in ki so izjemno dobrodejne za zdravje – posledično tudi za izgubo odvečne telesne maščobe.

Ali to pomeni, da se moramo po tem, ko smo se odločili za hujšanje z LCHF, celo življenje  na ta način tudi prehranjevati?

Odvisno od posameznikove želje. Če želi spet pasti v vrtinec nihanja krvnega sladkorja, povečevanja trebušne debelosti … praktično ne poznam ljudi, ki bi se želeli vrniti na stara pota. Še posebej to velja za ljudi, ki so s prehrano LCHF izboljšali nadzor nad kako obstoječo boleznijo. Prehrana LCHF je okusna in zadovoljujoča – nimaš občutka, da se čemurkoli odrekaš, to je pogosto dovolj, da ne razmišljaš o poti nazaj.

Kje delamo največ napak, ko se odločamo za hujšanje?

Verjamemo vsemu, kar je objavljeno v časopisih in na internetu – še posebej, ko gre za obljube izgube telesne teže v kratkem času in brez strukturnih sprememb v načinu prehranjevanja. Skratka, iščemo metode, pri katerih ne bi ničesar spremenili, pričakujemo pa velike rezultate.

Številni menijo, da je vnos veliko maščob škodljiv za naš organizem. Pa je res tako?  Za katere maščobe pravzaprav gre pri metodi hujšanja z LCHF?

Se vam zdi, da je visok vnos ogljikovih hidratov prinesel veliko zdravih posameznikov? So maščobe krive za epidemijo debelosti in sladkorne bolezni, ki sta eksplodirali prav potem, ko smo začeli maščobe demonizirati kot nekaj najslabšega za zdravje. Pri prehrani LCHF uživamo vse maščobe, a nekaj je pomembno – ne samo za prehrano LCHF, to bi morali upoštevati VSI ljudje: paziti moramo na optimalno razmerje med maščobnimi kislinami omega-6 in omega-3. V »moderni« prehrani je to razmerje tudi 20:1, idealno pa je 1:1. Maščobnih kislin omega-6 je enostavno preveč, hkrati pa je hrana v 21. stoletju osiromašena maščobnih kislin omega-3.

Kako poteka svetovanje vaši strankam? Zagotovo jim izdelate jedilnik, kaj pa potem? Na podlagi česa sestavite jedilnik po meri posameznika?

Vedno me zanima, ali ima stranka kako znano zdravstveno težavo, kako se je doslej prehranjevala. Pri prehrani LCHF se da obroke sestavljati modularno, pri čemer je nekaj pravil, ki jih dobi vsak posameznik. Velika večina mojih strank je preizkusila že vse mogoče in k meni pridejo že precej obupani, hkrati pa imajo zaradi slabih prehranjevalnih navad lahko tudi že predbolezenske spremembe, za katere sploh še ne vejo. Vse to je treba upoštevati pri obravnavi strank.

V enem izmed vaših blogov sem prebrala, da se ne strinjate z metodo hujšanja, po kateri je treba jesti najmanj 5 krat na dan. Zakaj ne?

Zadeva ni tako enostavna – odvisno je od posameznikovih presnovnih značilnosti IN ciljev. Za veliko večino ljudi, ki bi samo radi shujšali in zdravo živeli, pa se je to navodilo, ki sicer ima nek smisel za ljudi, ki radi stalno nekaj grizljajo, izkazalo za slabo. Bolje je, da večino dneva ne jemo in smo takorekoč v večurnem postu vsak dan: to namreč sproži presnovne spremembe, zaradi katerih telo lažje in učinkoviteje porablja maščobe – tudi tiste, ki jih imamo na telesu v obliki maščevja.

Nam lahko zaupate primer enega jedilnika po metodi LCHF?

Recimo: 3 popečena jajca s soljo, 20 grami masla in skodelico popečene zelenjave ali kos sira in pest lešnikov ali piščančje prsi z žlico olivnega olja in skodelica zelene solate.

Ali je pred sestavo jedilnika za posameznika, ki se odloč za tovrstno hujšanje, opraviti kakšno medicinsko preiskavo, na primer odvzem krvi?

Pri zdravih posameznikih ni treba, čeprav nikoli ne škodi redno pregledovanje lastnih biomarkerjev, pri ljudeh z obstoječimi diagnozami pa je priporočljivo krvno sliko spremljati, da se vidi napredek.

Ali se lahko sami odločimo za takšno metodo hujšanja, brez strokovnjaka?

Seveda se lahko odločimo za prehrano LCHF tudi sami, a po mojih izkušnjah se le redki dovolj posvetijo podrobnostim in potem delajo grobe napake. Mislijo, da se prehranjujejo po načelih LCHF, v resnici pa recimo pojedo preveč beljakovin ali uživajo ogljikove hidrate s sadjem ali pretiranimi količinami mlečnih izdelkov.