Jajca in HDL holesterol

Jajca izboljšujejo značaj in delovanje holesterola

Uživanje jajc je že dolgo predmet ostre debate in predvsem predsodkov. Čedalje več raziskav ugotavlja, da smo jajcem delali krivico – tako kot prehranskim maščobam. Kaže namreč, da uživanje jajc pozitivno vpliva ne samo na koncentracijo holesterola HDL, pač pa tudi na učinkovitost njegovega delovanja in s tem na njegovo zaščitno vlogo pred nastankom srčno-žilnih bolezni. Poleg tega je HDL nosilec karotenoidov in nekaterih antioksidantnih encimov, ki preprečujejo oksidacijo delcev tako holesterola HDL kot tudi holesterola LDL.

Te dni so znanstveniki z Univerze v Connecticutu objavili rezultate raziskave, ki so jo opravili na 38 mladih in zdravih ljudeh (starost od 18 do 30 let, ITM med 18,5 in 29,9). Preiskave so potekale tako, da so se udeleženci dva tedna najprej vzdržali uživanja jajc, potem pa so vsak teden dodali eno jajce dnevno več. Torej, prvi teden eno jajce dnevno, drugi dve dnevno, tretji in četrti pa po tri jajca dnevno. Pred začetkom in po vsakem tednu so jim izmerili krvni sladkor na tešče, naredili podroben lipogram (krvne maščobe), koncentracije antioksidantov luteina in zeaksantina ter delovanje nekaterih encimov in proteinov, ki skrbijo za uravnavanje vrste, velikosti delcev in funkcijo krvnih lipidov.

In kaj so ugotovili? Eno samo jajce dnevno je dovolj za izboljšanje funkcije holesterola HDL in povečanje velikih, puhastih delcev holesterola LDL (majhni in lepljivi so nevarni in aterogeni, veliki in puhasti pa imajo celo zaščitno vlogo). Dve do tri jajca dnevno pa ne izboljšajo samo značilnosti holesterolov, pač pa se poveča tudi koncentracija karotenoidov.

DiMarco, D. in drugi, 2017. Intake of up to 3 Eggs per Day Is Associated with Changes in HDL Function and Increased Plasma Antioxidants in Healthy, Young Adults. The Journal of Nutrition.